Grote reus, kleine service

Eigenlijk had ik nooit problemen met mijn energieleverancier. Ik vulde mijn meterstanden braaf in, betaalde op tijd (lees: ze incasseren vlak voor de uitbetaling van je salaris) en de verhuizing doorgeven verliep ook vlotjes. Althans, dat dacht ik.

Afgelopen week kreeg ik de eindafrekening van m’n oude woning. Die was berekend tot 14 januari, terwijl 31 december de laatste dag was. Vast een foutje, dacht ik nog, want de standen waren toch ook van die datum en ik hoef geen vastrecht te betalen voor dagen dat ik er geen gebruik van maak. Ik stuur dus een bericht naar de klantenservice van Nuon, want daar heb ik het nu over.

Vrijdagmiddag word ik op mijn werk gebeld door een mevrouw van de Nuon. Het volgende is een enigszins getrouwe weergave van het werkelijke gesprek. Ze begint te vertellen dat de verhuizing pas verwerkt wordt nadat ik aan heb gegeven te gaan verhuizen (8 januari), en dan 2 werkdagen later (ja, ik miste nog wat dagen in die telling, maar daar heb ik niet naar gevraagd). Er kan geen meterstand met terugwerkende kracht worden ingevoerd in hun administratie.
“Maar mijn nieuwe huis dan?”, vraag ik.
– “Nee, die gaat ook pas 14 januari in.”
“Huh? Dus die stand per 21 december is ook niet verwerkt?”
– “Nee, want dat kunnen we ook niet met terugwerkende kracht.”
“Maar dat klopt toch niet? Ik hoor toch vastrecht te betalen voor die periode?”
– “Nou, meneer, ik wil wel een correctie voor u maken, maar dat kost mij een hoop tijd en werk en u betaalt dus dan veel meer! Dat wilt u toch niet?”
“Dat is toch wel zo netjes? Nu klopt er niets van.”
– “Kan, maar u geeft het toch laat door?”
“Als ik u goed begrijp, verwijt u nu mij het late doorgeven van mijn verhuizing terwijl u dat dus niet eens juist in uw administratie kan verwerken? U wist toch al veel eerder van mijn verhuizing af?”
– “Euhm, hoezo?”
“Ik heb van u een factuur ontvangen van bijna 7000 euro op mjn oude adres voor de aansluiting op mijn nieuwe adres. Logischerwijs zit er dan een verhuizing aan te komen waar u mij, servicegericht als dat zou zijn, over kan herinneren. Niet dan?”
– “Nou, meneer, dat is een factuur voor Liander.”
“Nee, hoor, er staat heel groot Nuon op, ik moest aan Nuon betalen. Ik ga er vanuit dat Nuon voor zo’n bedrag wel wat doet.”
– “Dan is dat van een ander onderdeel, we zijn namelijk een heel groot bedrijf met veel panden en medewerkers.”
“Ja, dus? Ik heb toch met 1 bedrijf te maken?”
– “Ja, maar dan weten we niet van uw verhuizing af, want ik ben niet van dezelfde afdeling. Maar wilt u nou dat de correctie wordt doorgevoerd?”
“Krijg ik dan een juiste eindafrekening?”
– “Nee, dat gaat niet.”
“Laat dan maar zitten, bedankt voor het bellen!”

Misschien dat ik eens na ga denken om over te stappen…

2 antwoorden naar “Grote reus, kleine service”

  1. Yvette schreef:

    Hoi, bovenstaande bericht is niet zo leuk, maar ik wil even op je blog in zijn geheel reageren en doe dat dan maar even bij je laatste post. Wat schrijf je leuk! Heel interessant om te lezen wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een huis… Ik doe zelf mee aan Ibba 6 (en ook Maarten als bouwbegeleider) en we zitten nu te wachten op de SRV toets. Ik kijk nu al uit naar het moment van start bouw en zelf kunnen klussen 🙂 Maar weet dat er ook veel onzekerheden zullen komen en op dat gebied heb ik veel aan jouw posts. Hoop dat je helemaal gesettled bent iniddels!

    • Martin schreef:

      Dank je. Leuk om te lezen dat toekomstige Ibba-deelnemers er ook iets aan hebben.
      Ik ben zo goed als klaar en gesettled, maar nog niet helemaal hoor. Zal deze week een update plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *